Waar dit nu allemaal begon..
Waar het allemaal begon? Stel je voor, het is 1998 en ik zet mijn eerste stappen in de digitale wereld bij de iconische 'Yellow Pages', in ons land bekend als de Gouden Gids. Een tijd waarin het internet nog in de kinderschoenen stond en de online wereld wachtte om ontdekt te worden. Met mijn eerste WorldWideWeb internetverbinding 🌐 op onze studentenkamer ontplooide ik me tot wat later ‘Digital Native’ genoemd zou worden💡 Mijn rol als online marketeer betekende werken aan de transformatie van de papieren Gouden Gids naar een ROI-gedreven advertentieplatform, waarbij we de fundamenten legden voor de online marketingpraktijken die vandaag de dag gangbaar zijn.
Het begon allemaal met het pionieren, het verkennen van de mogelijkheden van zoekwoorden en de semantische zoektocht, toen nog op een handmatige manier en daarmee bedoel ik ‘turven’. Om een voorbeeld te geven van een semantische zoektocht; neem het woord ‘depressie’, hetgeen meerdere betekenissen kan hebben. Bedoelen we een gebied met lage luchtdruk omtrent de weersomstandigheden, of wordt een psychische depressie als in neerslachtige stemming bedoeld? Of gaat het om een economische depressie, een langdurige achteruitgang van de economie. Zoveel mogelijke resultaten…. We ontwikkelden een visie die destijds als disruptief werd beschouwd. Zo waren de autoritjes van de Gouden Gids vertegenwoordigers naar de klanten en ook de advertenties van het bedrijf in de offline wereld gericht op de duur van een heel jaar. Dus een bedrijf kon een advertentie voor de duur van een jaar kopen, in verschillende groottes en formaten voor de hardcopy Gouden Gids; echter ik zag de mogelijkheden van online advertenties voor de duur van een week, of voor de duur van 💡 ‘een woensdag’, denk bijvoorbeeld aan woensdag-gehaktdag. Of nog gekker voor de duur van een regenbui. Online Verkoop, multiple mogelijkheden… het werd meteen mijn ding! Er waren geen grenzen in de online wereld… De Gouden Gids zou je kunnen beschouwen als de eerste echte zoekmachine in boekvorm, een historische voorloper van Google, echter dan in boekvorm waarin je kon “zoeken en vinden”. Eigenlijk de basis van wat de ondernemer of klant met zijn website bereiken wil: gevonden worden, en meteen daaropvolgend: kwalitatief goede leads✨ verkrijgen.
Mijn aanpak draaide om ROI en dat leidde tot de allereerste conversies ✨ Samen met het team stonden we aan de wieg van Gouden Gids online, werkten we aan de gebruikerservaring, ontwikkelden we innovatieve verkoop visuals en -strategieën. Onze inspanningen resulteerden zelfs in de Ster commercial Gouden Loekie nominatie, met het memorabele garnalenpeller spotje dat nostalgische beeld dat bij de ‘ouderen’ onder ons nog steeds voor hilariteit zorgt.
Deze vroege dagen markeerden het begin van mijn passie voor (Growth) Marketing, waarbij mijn expertise verder reikt dan alleen marketing en technologie 🦁 Ik ontwikkelde inzichten in verandermanagement, klantbetrokkenheid en omnichannel. Zo verkocht ik de eerste internet advertenties aan bedrijven die toen zelf nog geen internet hadden. Gewoon met een telefoonnummer in de online advertentie en een kaartje met een routebeschrijving…Het begin van mijn carrière is hier gelegd, en zo ben ik onderdeel van het fundament van de ‘geschiedenis van Online Marketing’.
Benieuwd naar de verdere ontdekking van deze reis? Blijf op de hoogte en lees mijn volgende post, waar ik dieper inga op de nieuwe weg die ik insla. 💡✨🚀 - Linkedin
Reactie plaatsen
Reacties